Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2012

Φωτογραφικά λάθη: Διορθώστε τα… σαν επαγγελματίε


Οι καλύτερες φωτογραφίες σας βγαίνουν τυχαία. Και μάλιστα, για να είστε σίγουροι πως τουλάχιστον ένα τοπίο από τις διακοπές σας θα γίνει αξιοπρεπές desktop στον υπολογιστή σας (ή, αν παρακολουθείτε στενά τις εξελίξεις, cover photo στο χρονολόγιο του Facebook) τραβάτε την κάθε φωτογραφία 5-6 φορές. Το κόλπο, βέβαια, δεν πετυχαίνει πάντα, κι έτσι καταλήγετε με περισσότερες σκοτεινές, θολές ή αδιάφορες φωτογραφίες απ’ όσες θα θέλατε. Και το χειρότερο είναι ότι δεν έχετε ιδέα τι ακριβώς κάνετε λάθος. Εμείς, όμως, έχουμε –κι έχουμε και τα μικρά, μαγικά κόλπα που χρειάζεστε για να το διορθώσετε.


Δεν έχετε ένα κεντρικό θέμα

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να αποφασίσετε είναι το κεντρικό θέμα της φωτογραφίας: τι ακριβώς φωτογραφίζετε, και γιατί. Οι περισσότεροι εξ ημών κάνουμε αυτό το λάθος, ειδικά όταν φωτογραφίζουμε τοπία/ δρόμους/ γειτονιές κλπ στα ταξίδια μας. Το κεντρικό θέμα της φωτογραφίας πρέπει να είναι το πρώτο πράγμα που σας τράβηξε την προσοχή –για παράδειγμα, σε ένα σοκάκι που θέλετε να φωτογραφίσετε, αυτό μπορεί να ήταν μια χρωματιστή πόρτα ή ένα μπαλκόνι. Το κεντρικό σας θέμα πρέπει να είναι αυτό που θα τραβήξει –και θα κρατήσει– την προσοχή όποιου βλέπει την φωτογραφία, η οποία αναπτύσσεται γύρω του.

Δεν πλησιάζετε αρκετά το θέμα σας

Οι καλές φωτογραφίες δεν αφήνουν καμία αμφιβολία σχετικά με το κεντρικό τους θέμα. Πώς μπορείτε να βεβαιωθείτε ότι το θέμα σας είναι ξεκάθαρο; Ένας καλός τρόπος είναι να «γεμίσετε» τη φωτογραφία με αυτό, αφήνοντας απέξω οτιδήποτε βρίσκεται γύρω του. Έτσι, αποφεύγετε το κλασικό λάθος το αντικείμενο να είναι τόσο μικρό που τελικά όποιος βλέπει την φωτογραφία σας δεν είναι ακριβώς σίγουρος αν φωτογραφίζατε, π.χ., το άλογο ή το λιβάδι στο οποίο έτυχε να βρίσκεται. Μερικά βήματα προς την κατεύθυνση του θέματός σας ή λίγο ζουμ συνήθως αρκούν για να λύσουν το πρόβλημα.

Εστιάζετε στο λάθος σημείο

Το ευκρινέστερο σημείο της φωτογραφίας πρέπει να είναι το θέμα της, ήτοι το κεντρικό αντικείμενο που θέλετε να φωτογραφίσετε. Γι’ αυτό χρειάζεται προσοχή όταν εστιάζετε: αν το πιο ευκρινές σημείο της φωτογραφίας είναι κάποιο άλλο από το κεντρικό της θέμα, το μάτι όποιου την κοιτάζει πηγαίνει αυτομάτως εκεί που δεν θέλετε –στο λάθος σημείο. Οι περισσότερες compact φωτογραφικές μηχανές διαθέτουν τη δυνατότητα focus lock (να «κλειδώσετε» δηλαδή την εστίαση) η οποία ενεργοποιείται κρατώντας πατημένο στη μέση το κουμπί της λήψης και σας δίνει τη δυνατότητα να επιλέξετε το κάδρο σας (κουνώντας την μηχανή ή κινούμενοι εσείς) χωρίς να αλλάξει αυτόματα το σημείο στο οποίο εστιάζετε. Εξασκηθείτε με αυτό, και σύντομα θα δείτε μεγάλη πρόοδο στις φωτογραφίες σας.

Τοποθετείτε το θέμα σας στο κέντρο του κάδρου

Αυτό το κλασικό λάθος ευθύνεται συνήθως για το ότι οι φωτογραφίες σας μοιάζουν στατικές, δεν έχουν δηλαδή αυτό που λέμε «αέρα». Για να το αποφύγετε, μια καλή λύση είναι να ενεργοποιήσετε το πλέγμα (grid) της μηχανής σας, που εμφανίζει δύο κάθετες και δύο οριζόντιες γραμμές στην οθόνη –αν η κάμερά σας δεν διαθέτει αυτή τη δυνατότητα μπορείτε να φανταστείτε τις γραμμές, οι οποίες χωρίζουν την οθόνη σε εννέα ίσα μέρη-κουτάκια.

Το σωστό σημείο για να τοποθετήσετε το κεντρικό σας θέμα επάνω ή κοντά στο σημείο όπου συναντιούνται δύο γραμμές. Για παράδειγμα, αν φωτογραφίζετε ένα τοπίο του οποίου το κεντρικό θέμα είναι μια βάρκα σε μια λίμνη, η βάρκα θα πρέπει να βρίσκεται σε ένα από τα σημεία όπου διασταυρώνονται οι γραμμές και η γραμμή του ορίζοντα κοντά σε μία από τις οριζόντιες γραμμές.

Περιλαμβάνετε λεπτομέρειες που αφαιρούν από το θέμα

Κοιτάξτε προσεκτικά τον χώρο γύρω από το θέμα σας, και βεβαιωθείτε πως τίποτα γύρω του δεν υπερτερεί σε χρώμα, σχήμα ή μέγεθος. Το τι αφήνετε έξω από το κάδρο είναι εξίσου σημαντικό με το τι συμπεριλαμβάνετε σε αυτό. Οτιδήποτε μπορεί να τραβήξει την προσοχή από το κεντρικό θέμα της φωτογραφίας πρέπει να λείπει από το κάδρο σας. Θέλετε τα καλώδια της ΔΕΗ στην πρόσοψη του ομορφότερου κτιρίου της πόλης; Αν τα θέλετε, δεν έχουμε καμία αντίρρηση. Αν όμως βρίσκονται εκεί επειδή δεν τα προσέξατε όταν τραβούσατε την φωτογραφία, αυτό φαίνεται και η όλη σύνθεση χαλάει. Παρατηρήστε προσεκτικά το κάδρο σας για περισπασμούς και ανεπιθύμητες λεπτομέρειες πριν πατήσετε το κουμπί.

Δεν σκέφτεστε την κατεύθυνση του φωτός

Η κατεύθυνση του φωτός και το πώς φωτίζει το θέμα σας, είτε πρόκειται για το φυσικό φως της ημέρας, τις λάμπες πυρακτώσεως ενός εσωτερικού χώρου, ή το φλας της μηχανής σας, είναι αυτό που θα κάνει την φωτογραφία σας τέλεια –ή θα την καταστρέψει. Γι’ αυτό, είναι ζωτικής σημασίας να λαμβάνετε υπ’ όψιν τον τρόπο με τον οποίο φωτίζεται το θέμα σας, και να μετακινείστε κατάλληλα, να ρυθμίζετε το φως εάν μπορείτε, ή να αναβάλλετε τη λήψη σας για την ώρα που οι συνθήκες φωτισμού θα είναι καταλληλότερες.

Πηγή: in2life.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: